Normaal is mijn functie bij Menso werk- en scholingscoach. Maandag 16 maart was de eerste thuiswerkdag. Voor mij stond deze eerste week in het teken van afzeggen van afspraken en cliënten informeren over hoe nu verder te gaan. Dit was ook nog een tijd dat ik dacht: even 3 weken alles on hold zetten en dan weer verder waar ik gebleven was met mijn werk. Dit bleek echter niet het geval… Na anderhalve week heb ik geïnformeerd of ik iets kon betekenen voor de afdeling Menso Ondernemen ter ondersteuning van de TOZO regeling. Er was toen inhoudelijk nog niet veel bekend, maar wel dat er een ondersteuning zou komen voor ondernemers.
Maandag 30 maart werden alle medewerkers die hun hulp hebben aangeboden uitgenodigd voor instructie op kantoor. Ik had geen idee of beeld over hoe we de afhandeling van de TOZO aan zouden pakken, maar de spirit en wil om dit tot een goed einde te brengen, was enorm hoog bij iedereen binnen Menso. Wij als Menso medewerkers hadden 1 gezamenlijk doel voor ogen: de ondernemers in nood ondersteunen en dat op een zo snel en goed mogelijke manier.
Woensdag 1 april hebben we de eerste voorschotten verwerkt en toen bleek dat het aantal aanvragen voor de TOZO enorm hoog was. In enkele weken kwam nu zo’n hoog aantal aanvragen binnen waar we normaal een flink aantal jaren over zouden doen. Dit was niet iets dat ons vrees inboezemde, maar gaf nog meer spirit om dit tot een goed einde te willen brengen. Veel onderling contact over vragen die speelden, het was echt een samenspel van alle geledingen binnen Menso. Samen zijn we tot een eenduidige werkwijze gekomen en vanaf maandag 6 april liep alles helemaal op rolletjes. Dit dankzij de bereidheid van iedereen om aan te pakken en samen te werken.
Van ondernemers die hebben aangevraagd hebben we vele positieve mailtjes en telefoontjes gehad en dit gaf ons zeker een goed gevoel. Dit is waarvoor we met ons allen de schouders eronder zetten.
Terugkijkend heb ik, ondanks de niet leuke aanleiding, een erg positief gevoel overgehouden aan de afgelopen “TOZO” periode. Het heeft laten zien dat Menso een ingewikkelde en grote opdracht als deze aan kan met de medewerkers die Menso in dienst heeft.
Groetjes,
Rolf