Waarom zijn ze belangrijk en wanneer gelden ze?
Het actueel houden en effectief toepassen van algemene voorwaarden is een onderwerp waar veel bedrijven mee stoeien. Nog complexer wordt het als je te maken krijgt met tegenstrijdige voorwaarden van de partij waarmee je zaken doet. Aandacht voor de “kleine lettertjes” is dan ook cruciaal om onaangename verrassingen te voorkomen. Daarmee vormt het een sleutel tot heldere zakelijke afspraken en soepele transacties.
Hoewel algemene voorwaarden niet verplicht zijn om op te stellen, is het wel een ideaal en misschien wel noodzakelijk middel om conflicten en discussies te voorkomen. Wanneer je gebruik maakt van algemene voorwaarden, moet de vindbaarheid hiervan dan ook heel goed ingeregeld zijn. Daarmee gelden de voorwaarden dan ook voor alle betrokken partijen.
Voor helderheid en transparantie is het ook zaak dat de partij waarmee je zaken doet altijd schriftelijk bevestigt dat hij/zij de voorwaarden heeft gelezen.
Leveringsvoorwaarden
Algemene voorwaarden worden nogal eens verward met leveringsvoorwaarden. Het verschil tussen beide is dat in de algemene voorwaarden de standaardregels zijn opgenomen die al jouw overeenkomsten aangaan die je met andere partijen afsluit.
Leveringsvoorwaarden zijn algemene voorwaarden die specifiek gericht zijn op de verkoop en levering van fysieke producten. Een voorbeeld van leveringsvoorwaarden kunnen zijn:
- transport – wie betaalt het transport, de verzekeringen, invoerrechten etc.;
- levertijd – binnen hoeveel dagen vindt de levering plaats en wat in geval van overmacht?;
- betalingsvoorwaarden – betalingstermijn, incassokosten en rente die in rekening mogen worden gebracht bij niet-tijdige betaling; of
- reparatie- en/of herstelvoorwaarden.
Zoals gezegd: het is mogelijk een wat saai onderwerp. Maar als je dit niet goed hebt ingeregeld kan dat zomaar leiden tot enorme financiële consequenties. Vraag daarom dus vooral ook juridisch advies bij het opstellen, zodat je er later geen buil aan kunt vallen!
Wil je hierover eerst eens laagdrempelig in gesprek? Neem dan contact op met mij of één van mijn collega’s voor een kop koffie met ons? Bel ons dan via 0800 – 1801, of stuur een mailtje naar info@menso-emmen.nl. Gewoon doen! Er zijn geen kosten aan verbonden.
Meer weten over Menso Ondernemen? Bezoek dan ook onze informatiepagina’s op de website!