Strategisch marktonderzoek is als een kompas voor je bedrijf. Het wijst je de weg naar succes op de lange termijn. Het is op een slimme manier kijken naar wat er gebeurt in de wereld om je heen en aan de hand daarvan te beslissen hoe je je bedrijf op de lange termijn kunt verbeteren. Vaak is een SWOT – analyse onderdeel van je strategisch marktonderzoek. Hiermee breng je de sterke en zwakke punten van jouw onderneming en de kansen en bedreigingen voor jouw onderneming op gestructureerde wijze in kaart.
Om tot een volledig strategisch marktonderzoek te komen besteed je aandacht aan de volgende onderdelen:
Planning:
Je plan is de basis waarop je jouw strategisch marktonderzoek baseert. Aan de hand van een planning maak je inzichtelijk welke stappen je wanneer wilt en kunt zetten, zodat je weet waar onderneming zich momenteel bevindt en waar je naartoe wilt gaan. Een planning houdt de vinger aan de pols voor jouw lange termijn visie.
Risico’s:
Je identificeert risico’s in de markt voor jouw onderneming. Wanneer de risico’s bekend zijn, kan je acties ondernemen om te voorkomen dat deze risico’s nadelige gevolgen hebben voor jou en je onderneming.
Concurrentie:
Als je weet wie je concurrenten zijn, wat ze doen en wat de trends in de markt zijn, kan je jouw concurrentievoordelen in kaart brengen. Wat maakt jou uniek ten opzichte van een ander? Zo kan jij je duidelijk onderscheiden.
Kansen:
Het strategische marktonderzoek helpt jou om je groeikansen te zien. Misschien kan je een nieuw marktsegment aanboren, een nieuw product ontwikkelen of samenwerken met strategische partners.
Klanten:
Wat zijn de behoeften en verwachtingen van jouw klanten? Door dit helder in beeld te hebben, kan je jouw product of dienstverlening hier op aan passen. Dat helpt ook om je klanttevredenheid hoog te houden!
Innovatie:
Door kennis op te doen van trends op het gebied van technologie, economie en maatschappij, kan je deze onderdelen inzetten om jouw producten te blijven ontwikkelen. Je kan daarmee anticiperen op veranderingen die van invloed kunnen zijn op de markt en de bedrijfsvoering.
Strategisch marktonderzoek is belangrijk. Het helpt bij het aanpassen aan veranderingen in de markt en trends. Hierdoor wordt je onderneming flexibeler en is reageren op verandering makkelijker. Strategisch marktonderzoek helpt je om slimme beslissingen te nemen die passen bij je lange termijn doelen en de altijd veranderende wereld om je heen. Kortom; bereid je voor op de toekomst, door nu onderzoek te doen!
Wil je hierover eerst eens laagdrempelig in gesprek? Neem dan contact op met voor een kop koffie met één van onze collega’s! Bel ons via 0800 – 1801, of stuur een mailtje naar info@menso-emmen.nl.
Gewoon doen! Er zijn geen kosten aan verbonden.
Meer weten over Menso Ondernemen? Bezoek dan ook onze informatiepagina’s op de website!