De werkgeversadviseurs van Menso zijn stuk voor stuk actief binnen verschillende branches. Geert richt zich vooral op de werkgevers in de sector transport en logistiek, waar ook opleidingstrajecten aan gekoppeld zijn tot bijvoorbeeld taxi-, vrachtwagen- of buschauffeur. “Iedere werkgever heeft nu of in de toekomst wel een vraag op het gebied van personeel. Ik probeer om een strategische gesprekspartner voor bedrijven te worden, door ze te benaderen met de vraag of Menso iets voor ze kan betekenen. Maar het gaat niet alleen om contact leggen. Ik wil bijvoorbeeld ook weten hoe kandidaten worden begeleid binnen een bedrijf.”
Om werkgevers te koppelen aan een kandidaat, doet Menso eerst een voorselectie. “We nodigen kandidaten bij ons uit, gaan met ze in gesprek en vertellen vervolgens hoe het werk eruitziet dat ze mogelijk gaan doen. Dan zijn we benieuwd hoe daarop gereageerd wordt. Zijn ze bereid het te doen, zien ze problemen, zijn er redenen waardoor ze het werk niet kunnen doen?” Alle antwoorden worden meegenomen, zodat Menso na een werkgeversvraag precies weet wie wel en niet in het profiel van een werkgever past. “Er komt wel wat bij kijken”, lacht Geert. “Het is een kwestie van goed luisteren naar de wens van de werkgever. Wat voor type zoeken ze, wat zoeken ze met name niet, wat is er in het verleden gebeurd en welke doelgroepen zijn er al geweest? Het is goed om te weten waar een werkgever voor openstaat en ervaring mee heeft. Als bedrijven met verschillende doelgroepen ervaring opdoen, zijn ze beter ingericht om kandidaten goed te begeleiden.”
Werkgevers benaderen Menso veelal rechtstreeks, maar als het aan de werkgeversadviseurs van Menso ligt, nemen zij zelf als eerste het initiatief om contact te leggen. “Want zo creëer je je eigen klantenbestand en relaties. We gaan graag bij werkgevers langs, zodat we kunnen uitleggen wat we voor ze kunnen betekenen. Een bedrijf dat alweer enkele jaren een succesvolle samenwerking met Menso heeft is het in Emmen gevestigde Tuinbeurs Nederland. Geert besloot er vier jaar geleden eens met een oud-collega op de bonnefooi binnen te stappen om het gesprek aan te gaan. “En inmiddels is het zo dat er jaarlijks meerdere kandidaten vanuit Menso bij Tuinbeurs een kans krijgen. Dat is gewoon fantastisch, vooral omdat het goed bevalt van beide kanten.”
Maar hoe je het wendt of keert, ook Menso blijft afhankelijk van de situatie op de arbeidsmarkt, waarin al enige tijd meer vacatures dan werkzoekenden zijn. “Zo’n situatie is voor Menso aantrekkelijk, omdat kandidaten meer te kiezen hebben en in bepaalde sectoren sneller aan het werk kunnen. Toch kan die situatie ook zo weer veranderen”, zegt Geert. “Het blijft goed kijken naar het klantenbestand van Menso en daar de vraag uit de markt aan te koppelen in plaats van de vraag uit de markt bij ons neer te leggen. De onderlinge samenwerking met collega’s is dan ook heel belangrijk.”
Om de samenwerkingen met collega’s en werkgevers optimaal te houden, schuift hij daarom weleens aan bij sollicitatiegesprekken van kandidaten bij bedrijven in zijn netwerk of – eerder in het traject – bij gesprekken tussen werk-scholingscoaches met werkzoekenden. “Dat deed ik ook eens bij een gesprek van een werk-scholingscoach met een man van Syrische komaf. Het gesprek liep vast, omdat die man moeilijk Nederlands sprak, maar toch wist hij met handen en voeten uit te leggen dat hij in Syrië tegelzetter was geweest en toen vroegen we of hij daar foto’s van kon laten zien. Die had-ie. Met die foto’s zijn we aan de haal gegaan naar een werkgever en die bood, zonder dat ze goed met die man konden communiceren, hem een baan aan op basis van z’n foto’s als portfolio. Geweldig toch? En het mooie is dat die man daar nog steeds aan het werk is.”
Het zijn praktijkvoorbeelden die een glimlach op zijn gezicht bezorgen, maar dat neemt niet weg dat niet altijd alle trajecten succesvol verlopen. “Soms doe je alles wat je kunt doen voor een kandidaat, maar mislukt het toch, omdat de kandidaat uitvalt of terugvalt in een bepaalde problematiek. Dat is vervelend voor de kandidaat, maar ook heel vervelend voor de werkgevers met wie je een goede band hebt opgebouwd. Die teleurstelling moet je wel loslaten voordat je met de kandidaat naar een andere werkgever gaat”, legt hij uit. “Ik ben altijd open en eerlijk naar werkgevers en kandidaten en dat verwacht ik ook terug. Een tweede of derde kans voor kandidaten is zeker mogelijk, maar dan moet het gevoel wel goed zijn. Maar als de werving en selectie aan de voorkant goed is, heb je er aan de achterkant altijd minder werk van en dan is de kans van slagen groter.”
Contact
Wil je ook ontdekken wat Menso voor jou kan doen of waar we elkaar kunnen versterken? Neem dan vrijblijvend contact op met Geert of één van zijn collega werkgeversadviseurs. Je kan ons bereiken op 0800 – 1801 of via info@menso-emmen.nl!